Ako dôležitý je pohyb pre naše telo?

Ako dôležitý je pohyb pre naše telo?

3 minúty čítanie 1416

Pohybom k zdraviu. Desiatky rokov opakovaná veta, ktorú máme v podvedomí azda úplne všetci. A to je len dobre. Prečo je ale pohyb taký dôležitý a nemali by sme naň zabúdať?

Endorfíny a zase endorfíny

Pravidelný pohyb preukázateľne zlepšuje našu náladu a dodáva nám pocit energie a životnej sily. Ak svojmu telu doprajeme pravidelnú dávku fyzického vybitia, zvyšujeme tak aj odolnosť voči stresu a únave.

Pri pohybovej aktivite vyplavuje naše telo do organizmu endorfín, ktorému sa nie nadarmo hovorí hormón šťastia. Endorfíny pôsobia pozitívne nielen na našu psychickú stránku, ale pôsobí aj proti bolesti. Veľmi dôležitým pozitívom je ale predovšetkým jeho vplyv na náš kardiovaskulárny systém. Najmä ľudia, ktorí majú sedavé zamestnanie, majú zvýšené riziko ochorenia srdca a ciev, ale pravidelným pohybom ho môžeme znížiť.

Nie je pohyb ako pohyb

A to je to, čo by sme mali zvážiť, ak sa rozhodneme začať športovať. Pre každého z nás je vhodný iný druh športu či pohybu. Predovšetkým by sme mali rešpektovať našu súčasnú fyzickú kondíciu, a pokiaľ sme napríklad nikdy nebehali, nemôžeme hneď prvý deň vybehnúť na dlhú a namáhavú trasu.

Dbajte predovšetkým na pravidelnosť, tá je kľúčom k tomu, aby sa pre vás šport stal prirodzenou súčasťou života a prinášal vám len radosť a potešenie. Nemusíte drieť dve hodiny v posilňovni a prepotiť tričko. Stačí sa každé ráno na 20 minút pretiahnuť, pre tieto účely sú ideálne napríklad joga alebo pilates. Hoci sa tieto dve disciplíny zdajú ako obyčajné preťahovanie, verte, že po pár minútach pocítite svoje svaly a dostaví sa tak rovnaký pocit zadosťučinenia, ako keby ste dvíhali činky.

Otužovanie ako zdravý trend

Iste ste v poslednej dobe zaznamenali zvýšený záujem práve o otužovanie. Ľudia sa predovšetkým v chladných mesiacoch kúpu v ľadových riekach a na záhrady si inštalujú sudy s ľadovou vodou. Otužovanie vedie od pradávna k zvýšeniu fyzickej kondície, ale predovšetkým nám môže pomôcť k lepšiemu fungovaniu nášho srdca.

Ani v lete ale nemusíme vešať hlavu. Či už doma pod prúdom ľadovej sprchy, alebo napríklad v studenej rieke, ktorých je aj cez leto dostatok, môžeme zlepšovať svoju kondíciu. Počuli ste už o Európskom dni kúpania v riekach? Tento netradičný sviatok pripadá na druhú nedeľu v júli a koná sa po celej Európe. Oslavuje zlepšujúcu sa čistotu vody v európskych riekach a tiež upozorňuje na problémy spojené s ochranou vôd. A my sa tak môžeme kúpať a otužovať v stále viac riekach bez obáv.

Rovnako ako pri športu ale dbajme na to, aby sme neprecenili svoje sily a začali s otužovaním pozvoľna. Na začiatok stačí, keď každý deň po obvyklej sprche vystavíme svoje telo najprv vlažnej a potom studenej vode. Nie na dlho, minúta či dve sa budú zdať aj tak dlhšie, než ste si mysleli. Postupne môžeme teplotu vody znižovať na minimum a dobu predlžovať. Aj tu je veľmi dôležitá pravidelnosť, vďaka ktorej si telo na otužovanie zvykne a stane sa potom preň niečím úplne prirodzeným.

 

Tiež by sme nemali zabúdať, že najmä u otužilcov, ale aj u ostatných športovcov, by sme mali dbať na ochranu nášho srdca. Ideálnym krokom, ktorý môžeme urobiť, je doplniť svojmu telu omega-3 mastné kyseliny. Tie sa nachádzajú v tučným morských rybách, ale ani ak nie ste ich milovníkom, nezúfajte. OmegaMarine Forte+ je skvelým výživový doplnkom vo forme kapsúl, ktorý nám potrebné omega-3 doplní.

Pridať komentár

Sdílet

Mohlo by vás zaujímať

On-line poradňa
MUDr. Iveta Plšeková
MUDr. Iveta Plšeková
Obvodná lekárka v Petržalke

Chcete sa opýtať na naše doplnky stravy a ich užívanie, opýtajte sa v online poradni našich odborníkov z pohodlia domova.

On-line poradňa
image/svg+xml ?