Lososy cestujú v Nórsku prvou triedou

Lososy cestujú v Nórsku prvou triedou

3 minúty čítanie 1924
Nina WichmanAutor: Nina Wichman

Losos patrí na Slovensku spolu s kaprom k najobľúbenejším rybám. Kým kapry pochádzajú z slovenských sádok, losos k nám putuje na kamiónoch zo zahraničia. Chuť mäsa závisí od faktorov spojených nielen s chovom, ale aj dopravou. Preto sa stali trendom 21. storočia sádkové lode. Vďaka nim môžu farmári dopraviť lososy na spracovanie živé a v kvalitných podmienkach. Ekologický prístup „na druhú“ potom predstavujú sádkové lode jazdiace na plyn a elektrinu.

Stres ovplyvňuje kvalitu mäsa

Nórsko je najväčším chovateľom lososov na svete. Ryby z tejto krajiny sú známe svojou výnimočnou chuťou, preto ich môžete kúpiť nielen v Európe. Možno vás to prekvapí, ale chuť rýb závisí nielen od druhu ryby, zdravotného stavu, kvality vody, krmiva a spracovania. Dôležité je tiež zníženie miery stresu v sádkach a pri preprave do spracovateľských tovární.

Loď s bazénom

V prírode sa losos rodí v rieke a potom pláva kilometre do mora. Na farmách je teda nutné toto prostredie napodobniť. Losos preto prežije prvých 8 až 14 mesiacov v sladkej vode, z ktorej sa potom „sťahuje“ do sádok na otvorenom mori. Po ďalšom roku je čas lososy previezť do továrne. Na to slúžia špeciálne sádkové lode (anglicky wellboat), ktoré majú podpalubia napustené vodou. Okrem toho, že je tento spôsob šetrný pre ryby, znižuje tiež riziko ich poranenia aj pravdepodobnosť nákazy parazitmi.

Nakladanie do sádkovej lode prebieha na prvý pohľad jednoducho. Lososy do nej sami preplávajú rúrou s protiprúdom, ktorá spája ich doterajší domov a loď. Najväčšie zo sádkových lodí sú dlhé viac ako 100 metrov a tisíc ton rýb naložia už za hodinu. Aj keď sa skladovacia kapacita lodí líši, často zaberá podpalubie s pravidelne obmieňanou vodou 1 400 metrov kubických a zmestí sa doň až 180 ton rýb.

Budúcnosť na dosah

Nórsko je známe svojou snahou čo najmenej zaťažovať prírodu. Zatiaľ čo my si v Slovenskej republike pomaly zvykáme na elektromobilitu, v Nórsku jazdia autom na hybridný alebo elektrický pohon traja zo štyroch Nórov. Stále častejšie sú aj sádkové lode na hybridný pohon, ktorý kombinuje elektrinu a skvapalnený zemný plyn (LNG – Liquefied Natural Gas). Vďaka tejto technológii je možné znížiť emisie oxidu uhličitého (CO2) o tretinu a emisie oxidov dusíka (NOx) dokonca o 90 %.

Pre lepšiu predstavu je možné uviesť konkrétne čísla lodí spoločnosti Nordlaks. V porovnaní s loďou na naftový motor zníži každá jej sádková loď na hybridný pohon emisie CO2 o takmer dvetisíc ton a emisie NOx o 136 000 kg.

 

Pridať komentár

Sdílet

Mohlo by vás zaujímať

On-line poradňa
MUDr. Iveta Plšeková
MUDr. Iveta Plšeková
Obvodná lekárka v Petržalke

Chcete sa opýtať na naše doplnky stravy a ich užívanie, opýtajte sa v online poradni našich odborníkov z pohodlia domova.

On-line poradňa
image/svg+xml ?