Prečo má vek negatívny dopad na kvalitu kostí hlavne u žien, a akú rolu hrá menopauza?

Prečo má vek negatívny dopad na kvalitu kostí hlavne u žien, a akú rolu hrá menopauza?

4 minúty čítanie 1036
Autor: Lenka Zajíčková

Približne okolo 50. roku života sa začínajú prejavovať problémy s kvalitou kostí. Väčšina postihnutých sú ale ženy. Prečítajte si, aké sú dôvody a čím môžete pomôcť svojim kostiam vrátiť pevnosť.


Pozrela som sa na štatistiky Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Každý rok uhradí liečbu asi 100 000 klientom, pričom prevažujúci podiel tvoria ženy a tak ma zaujímalo, či to má vysvetlenie. Kde je najväčší problém s kosťami?

Vek, ženské pohlavie a strata minerálov

Jednoznačne ide o to, že s pribúdajúcimi rokmi strácajú kosti svoju kvalitu, ale aj obsiahnuté minerály. Sú krehkejšie, menej odolné a tým pádom sa vytráca aj ich optimálna funkcia. Kostra tvorí oporný systém celého tela – upínajú sa na ňu svaly a napr. hrudný kôš ochraňuje najdôležitejšie orgány. Zo všetkého najviac je ale základom pre každodenný pohyb.

A práve s pohybom máme vplyvom veku najčastejšie problémy. Ak sa neudržujeme aktívne v kondícii, prestáva byť samozrejmé, že vyjdeme dlhé schody alebo unesieme ťažší nákup. 

Mnoho ľudí v strednom veku siahne po kĺbovej výžive, čo je úplne v poriadku. Zabúdame ale na to, že pohybový aparát tvoria nielen kĺby a svaly, ale práve aj kosti. Čo im dopriať a ako sa o ne starať, ak ste žena? 

Kritickým míľnikom je menopauza

Aj keď prechod v podobe andropauzy prežijú aj muži, predsa len je to u žien iné. U nich totiž dôjde k výraznému poklesu hladiny estrogénu. To má za následok nárast počtu tzv. osteoklastov. 

Osteoklasty sú kostné bunky, ktoré majú za úlohu ničiť kostné tkanivo. Produkujú kyselinu chlorovodíkovú, ktorá doslova rozpúšťa minerálnu zložku kostí a tiež kolagén. Na rozdiel od ostatných typov kostných buniek sú teda osteoklasty vlastne nežiaducimi votrelcami.

Aj keď majú estrogén tiež muži, nemá u nich taký neblahý vplyv, pretože ho majú skrátka oveľa menej. Do obdobia menopauzy je u žien hladina estrogénu celkom stála, takže výraznejší dopad na kosti prichádza až v čase, keď dôjde k hormonálnej búrke. 

Prechod sa dostavuje približne okolo 45 – 55 roku života a každá žena ho prežije rôzne. Hlavným údelom je ukončenie menštruačného cyklu a produkcie vajíčok. 

Už teraz vás možno napadá, že keď sa vytráca kostná hmota, riešením by bolo ju znova vybudovať.

Ako na podporu tvorby kostnej hmoty, aby to malo efekt?

Kosti majú schopnosť budovať si svoju štruktúru od detstva približne do tridsiatky. Potom je tu celkom dlhé obdobie stability, keď už síce nedochádza k aktívnej tvorbe, ale aspoň sa hmota nevytráca. Zlomom je práve menopauza, keď v tomto ohľade ideme takpovediac do mínusu a miznú minerály, hlavne vápnik i kolagén. Tiež to znamená to, že keď si zlomíme kosť v mladosti, schopnosť samoopravy je vlastne jednoduchá, zatiaľ čo po menopauze už je to inak. Aj úplne bežný menší pád môže spôsobiť mikrozlomeninu, ktorá sa ale rozvinie, pretože kosti už zle regenerujú.

Pravda je taká, že samotnú kostnú hmotu je telo schopné budovať v období cca do 25 – 30 rokov. Vtedy si skutočne môžeme vytvoriť kostnú hmotu do zásoby. Neskôr ide hlavne už len o to, aké do nej vkladáme minerály a koľko. 

Efektívny je preto najmä pravidelný a dostatočný príjem kalcia spoločne s vitamínom D. 

Toto spojenie si, prosím, zapamätajte! Aby sa vápnik mohol uložiť do kostí (a nezostával v krvnom riečisku, kde pôsobí negatívne), potrebuje spoluprácu vitamínu D a prípadne i vitamínu K2. 

Pretože kosti netvoria len vápnik, ale aj iné minerály a látky, oplatí sa spomínanú kĺbovú výživu užívať. Zamerajte sa na to, aby obsahovala aj kvalitný kolagén. Kolagén nám s vekom ubúda tiež, lenže je potrebný pre pružnosť, odolnosť a pevnosť nielen kostí, ale aj chrupiek, svalov, kože a vlastne takmer všetkých štruktúr nášho tela. 

Metabolizmus kostí je veľmi zložitý. Faktom je, že sú preň potrebné základné veci: vitamín D, vápnik a adekvátny pohyb. 

4 veci, ktoré môžete pre svoje kosti urobiť navyše:

  1. Na hustotu kostí má vplyv aj dedičnosť. Ak ste si toho vedomí, určite si nechajte vyšetriť kosti tzv. denzitometriou.
  2. Na príjem vápnika a vitamínu D dbajte včas! Východiskový skvelý stav kostí bude neskôr počas menopauzy vaším esom v rukáve.
  3. Nepodceňujte pohyb, pretože je úplne zásadný. Lepší je taký, ktorý rovnomerne rozkladá záťaž na celé telo – napríklad plávanie.
  4. Na kvalitu kostí má dopad fajčenie i alkohol. Je to omieľané klišé, lenže stále si mnohí neuvedomujú, ako im to skryto škodí.

Zhrnutie:

Ak ste žena, myslite múdro dopredu. Čo urobíte pre svoje kosti v mladosti, to sa vám vráti! Bez ohľadu na pohlavie doplňujme najmä vápnik s vitamínom D a udržujme sa v dobrej fyzickej kondícii. Aj keď sa niečo ovplyvniť nedá, je rozdiel, či si urobíme úraz v zanedbanom stave, alebo keď sa o seba staráme. 



Zdroje:

https://www.nzip.cz/rejstrikovy-pojem/2608

https://www.avcr.cz/cs/o-nas/aktuality/Kdo-nam-krade-kostni-bunky-Osteoporoza-postihuje-nejen-zeny-po-menopauze/


CalciumControl

CalciumControl Mesačné balenie

Výživový doplnok, ktorý je 100 % zameraný na kosti. Obsahuje unikátny vápnik z morských zdrojov AquaMin. Tento unikátny druh vápnika má až 2x lepšiu vstrebateľnosť v ľudskom tele. Navyše je produkt obohatený o vitamín D a mangán, ktoré účinnosť produktu len umocňujú.

Pridať komentár

Sdílet

Témata článku:

Mohlo by vás zaujímať

On-line poradňa
MUDr. Iveta Plšeková
MUDr. Iveta Plšeková
Obvodná lekárka v Petržalke

Chcete sa opýtať na naše doplnky stravy a ich užívanie, opýtajte sa v online poradni našich odborníkov z pohodlia domova.

On-line poradňa