Inteligencia nie je daná veľkosťou mozgu. V čom teda spočíva?

Inteligencia nie je daná veľkosťou mozgu. V čom teda spočíva?

3 minúty čítanie 3772

Mužský mozog váži približne o štvrť kila viac než ženský. Vôbec to ale neznamená, že by boli páni múdrejší. Čo ovplyvňuje našu múdrosť? A máme na to vplyv aj my samotní?

Aký veľký máme mozog? 

Hmotnosť a veľkosť mozgu sa mierne líši u každého jedinca. Všeobecne môžeme povedať, že mužský mozog má asi 1 500 g, zatiaľ čo ten ženský približne 1 300 g. V pomere k telu, záleží na veku. Napríklad deti majú proporčne oveľa väčšiu hlavu i mozog, než dospelí. Už počas tehotenstva sa v ňom každú minútu tvoria desiatky tisíc nových neurónov! Do dospelosti si tak nesieme až 100 miliárd nervových buniek. Také veľké číslo je až ťažko predstaviteľné.

Neuróny sú prepojené tzv. synapsiami. Fungujú ako telefón, ktorý prenáša informácie od jedného k druhému. Práve množstvo a kvalita týchto spojení udáva našu inteligenciu.

Seniori často strčia do vrecka teenagerov

Ako je to možné? Práve o tom sú tie synapsie. Ak nie sme leniví a neustále sa učíme niečomu novému, ak mozog skrátka nenecháme zlajdáčiť, tak sa nám to vráti. Prácou mozgu sa totiž vytvárajú nové a nové spojenia (v akomkoľvek veku) a to je dôvod, prečo vo vedomostných súťažiach vyhrávajú babičky nad oveľa mladšími ročníkmi.

Určite poznáte penzistu, ktorý vie rozprávať o čomkoľvek a stále poučuje o nových zaujímavostiach. Tým, že svoj mozog zamestnáva, ho vlastne buduje k väčšej dokonalosti. Nikdy teda nie je neskoro začať! Ak vás táto téma zaujíma, skúste zaostriť zrak na tému neuroplasticity mozgu.

Svoju rolu hrá aj spánok

Možnosti podporiť svoj mozog sú takmer nekonečné. Čo ale taký odpočinok? Aj ten je nesmierne dôležitý. Už vieme, že počas spánku mozog aj naďalej pracuje. Potrebuje si upratať na nový deň. Spracováva myšlienky a zážitky, tie nepotrebné vymaže zo svojho úložiska a tie zásadné si nechá. O tom, čo je dôležité a čo nie, si rozhodne sám a nie je v tom žiadna logika. Možno aj preto nám naše sny veľakrát nedávajú zmysel. To ale nie je všetko – predpokladá sa, že pri spánku dochádza aj k odplavovaniu látok, ktoré spôsobujú závažné ochorenia.

Na toto upratovanie je potrebný čas. Keď teda málo spíme, prebehne očistný proces len tak halabala. Prebudíme sa nie úplne odpočinutí a z dlhodobého hľadiska to negatívne pôsobí aj na samotný mozog. Spánok je veľmi dobrá investícia!

Buďte hlavička. Dostatočne spite. Dajte mozgu palivo.

  1. Ak by sme mali dať len tri hlavné rady na správne fungovanie mozgu, boli by to tieto. O prvých dvoch sme sa už rozpísali, takže čím nakŕmiť mozog?

Samozrejmosťou sú základné vitamíny a minerály, ktoré potrebuje každý náš orgán. Zdôrazniť musíme omega-3 nenasýtené mastné kyseliny. Tvoria totiž stavebnú hmotu obalov nervových buniek a v mozgu ich nájdeme vo veľkom množstve. Najmä kyselinu DHA. Pretože si ich telo nevie vyrobiť, musíme pamätať na ich každodenné zaradenie do jedálneho lístka.

Kľúčovú rolu hrá aj obyčajná voda. Ak sme dehydratovaní, mozog musí využiť silu na životne dôležité procesy a obmedziť to, čo nie je nevyhnutné. Zavodnenie má vplyv na bdelosť, sústredenosť aj našu aktivitu. A koniec koncov – vďaka tekutinám sa do celého tela distribuujú všetky živiny.

MemoComplex

MemoComplex Mesačné balenie

Prémiový doplnok stravy so starostlivo vybranými ingredienciami, navrhnutý na podporu mozgu a kognitívnych funkcií. Obsiahnutá kyselina DHA podporuje zdravú funkciu mozgu a vitamíny B1 a B12 napomáhajú k zníženiu únavy a vyčerpania.

Pridať komentár

Sdílet

Témata článku:

Mohlo by vás zaujímať

On-line poradňa
MUDr. Iveta Plšeková
MUDr. Iveta Plšeková
Obvodná lekárka v Petržalke

Chcete sa opýtať na naše doplnky stravy a ich užívanie, opýtajte sa v online poradni našich odborníkov z pohodlia domova.

On-line poradňa